Nadchodzące wydarzenia:

W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń.

Nowi użytkownicy

Pompa wody w mk1 - wymiana w dieslu [SZCZURS]

Witam moi mili.

Dzisiejszy odcinek programu zrób to sam poświęcimy będzie pompie wody a dokładniej jej wymianie.
Samochód jaki nam posłuży do instruktażu to fiat Punto 1,7 TD 96r 71KM piknty, grafitowy, i w ogóle.... w skrócie: mój.
Trzeba kupić pompę a to koszt rzędu 150zł w górę.
Ja mam używaną w doskonałym stanie i mam zamiar ją użyć jako organ dawcy.

Wykaz kluczy i narzędzi:

  1. Klucze:
    1. zwykłe i nasadowe + przedłużka (ok15cm)
      • 10
      • 13
      • 17
    2. Ampulowy (rozmiar-6 w miarę długa)
    3. Klucz do kół
  2. Śrubokręty(długie i krótkie)
    1. krzyżakowy
    2. płaskie
  3. papier ścierny
  4. Coś do odtłuszczenia przed położeniem silikonu (ja mam zwykły rozpuszczalnik)
  5. Silikon wysokotemperaturowy
  6. Komplet uszczelek czyli szt.2 (lub tak jak w moim przypadku trzeba sobie samemu radzić czyli w miarę gruby karton, skalpel i wycinamy własną uszczelkę)
    Dla tych co się nie chcą bawić radzę zamówić w ASO 3-4tygodnie przed zabawą bo tyle trwa ściąganie a w Polsce na dzień 16.06.07 nie ma.
  7. Podnośnik/lewarek

No to siup

Otwieramy maskę i naszym oczom ukazuję się taki widok
Rys1

  1. Odkręcamy 1x (13) mocowanie rury dolotowej
  2. Wyjmujemy rurę dolotową i odmę która znajduje troszkę poniżej
  3. Odkręcamy puszkę filtra 4x (10)
  4. ja odrazy odkręciłem zbiorniczek na płyn do wspomagania 1x (10)

Potem Powinniśmy się pozbyć puchy filtra aby dostać się do niżej ale z tyłu trzyma nam jeszcze rura która idzie z filtra do tuuuubo. Pochylamy się za puszkę i mamy tak:
Rys2


1. Luzujemy obejmy (1,2,3) Ta trzecia jest troszkę nie wyraźnie ale znajduję się ona na turbo.
Jak odkręcimy te obejmy to puszka z filtrem powinna nam ładnie wyjść.
Potem bierzemy się za pompę wspomagania.
Rys3

  1. Odkręcamy śrubę 1x(10) która służy do regulacji naciągu paska ale nie musimy wykręcać do końca
  2. Luzujemy i wykręcamy wszystkie śruby (2; 3; 4) mocujące pompę 3x (13)
  3. Przesuwamy pompę wraz ze zbiornikiem w prawą stronę (między kolektor a grodź)

    Teraz alternator. Musimy Poluzować go na max aby zdjąć pasek a tak naprawdę to paski bp jak widać nie zdejmie się paska od pompy wspomagania póki nie ściągnie się paska od alternatora. A więc wracamy do roboty.
    Rys4

    1. Luzujemy śrubę mocującą 1x (17)
    2. Wykręcamy śrubę regulacji naciągu do momentu aż na pasek zejdzie.
    No dobra paski pościągane to teraz kolektor dolotowy
    Po zdjęciu puszki filtra została nam jeszcze do odkręcenia listwa w której szły przewody 2x śruby krzyżakowe.
    Potem musimy odkręcić rurę dolotową która od strony turbo już została wcześniej poluzowana ( rys2 -> obejma nr 2). Teraz zostały dwie śruby przymocowane do kolektora
    Ooooo.. tak.
    Rys 5

    1.Te dwie śruby odkręcamy i wyciągamy rurę
    Teraz trochę gimnastyki czyli odkręcanie kolektora dolotowego.
    Szastan! Pozwoliłem sobie
    To jest jedyny sposób aby pokazać gdzie są te śruby.
    Wszystko robi się prawie na dotyk bo nie widzisz nic
    Rys.6

    Mamy śruby 7x (13) które najlepiej odkręcić przy pomocy przedłużki.
    UWAGA!
    ZATKAĆ WYLOT Z TURBO GAZETĄ
    Nie daj Boże jakby tam wpadła jakaś śrubka lub nakładka
    Jak już odkręcimy kolektor i odłączymy ze dwie wtyczki od czujnika (którego funkcji nie znam) Możemy delikatnie wyjąć kolektor.
    Naszym oczom powinien ukazać się taki widok
    Rys.7

    Teraz trzeba spuścić płyn chłodzący z układu i w tym celu schylamy się pod samochód
    I gdzieś w tym
    Rys.8


    Powinien ukazać nam się dolny przewód od chłodnicy którego musimy poluzować i odłączyć od chłodnicy.

    Rys.9

    UWAGA!
    Nadstawić miskę bo będzie się lało
    Teraz bierzemy się za kolanko gumowe które idzie nam pod kolektorem wylotowym i łączy nam rurę od pompy z termostatem.
    Sorki za zdjęcia ale naprawdę baaardzo mało miejsca
    Rys.10

    Czerwina strzałka pokazuje nam co łączy i gdzie idzie w/w kolanko.
    Trzeba poluzować obejmę przy termostacie i ściągnąć kolanko.
    Jak widać na zdjęciu ja zdjąłem je też z rury co ułatwi mi późniejsze lawirowanie rurą
    Jak już tam jesteśmy to odkręcimy śrubę która mocuje/blokuje nam rurę od pompy

    Rys.11

    Zielona strzałka to wejście z termostatu, żółta to rura idąca od pompy
    A w czerwonym kółku mamy w/w śrube którą trzeba odkręcić przy pomocy klucza ampulowego 6
    Teraz podnosimy auto , ściągamy koło ( prawe ma się rozumieć) i odkręcamy nadkole
    Szastan. Pożyczyłem sobie Twoje zdj. znów
    Rys.12

    W tym celu trzeba odkręcić wszystkie wkręty. Jest ich siedem i znajdują się one w miejscach zaznaczonych zielonym kółkiem. Po zdjęciu nadkola czas na odkręcenie osłony która jest zamocowana na śruby 3x ( 10 )
    Uffffffff Ukazuje się nam taki widik
    Rys.13

    1. Został odkręcony wałek/rolka pompy wody 3 x ( 13)
    2. A potem poluzowane śruby mocujące pompę do bloku
    Teraz czeka nas spora gimnastyka
    Cały myk polega na tym aby odkręcić pięć śrub z czego na obrazku zaznaczę cztery a defakto widać trzy bo resztę trzeba poomacku
    Rys.14

    1. Okręcić te cztery śruby 2x (13) i 2x (10)
    2. Przy okazji luzujemy obejmę od gumowego przewodu i ściągamy go.
    Teraz jak już mamy do odkręcenia te cztery śruby (rys.14 ->pozycja 2)
    Po odkręceniu ich oddzielamy pompę od bloku i przekręcamy pompę wraz z rurą
    Tak aby można było odkręcić ostatnią z pięciu śrub o których była mowa.
    Rys.15

    Zielona strzałka pokazuje jak należy przekręcić pompę.
    W czerwonym kółku widać gdzie jest ta piąta śruba ( 10)
    Trzeba ją odkręcić od góry (czytaj od strony mask
    Teraz ładnie oddzielamy pompę od rury. Pompę wyciągamy normalnie a z rurą trzeba pokombinować
    Rys16

    Wydaję mi się, że na tym zdjęciu wystarczająco jest pokazane jak powinno się wyjąć omawianą rurę.
    Moja stara rura była masakrycznie pordzewiała i dziw, że nie ciekło
    Tak więc......
    Czyścimy i przygotowujemy pompę i rurę do silikonowania, czyli papier ścierny w ruch a potem odtłuszczamy powierzchnię
    Moja nowa używana pompa i rura.
    Rys.17

    Wszystkie powierzchnie ładnie czyścimy nie zapominając o bloku
    Rys.18

    No to teraz składamy
    Ja zrobiłem tak: posmarowałem rurę ( powierzchnię styku z pompą ) silikonem i umiejscowiłem są tam gdzie być powinna.
    Potem wziąłem pompę posmarowałem silikonem i założyłem ślicznie wydzierganą przeze mnie uszczelkę. Włożyłem pompę i przykręciłem ją do rury.
    Została jeszcze jedna uszczelka ( blok)
    Tutaj trzeba inaczej- posmarowałem blok silikonem przykleiłem uszczelkę. Została mio jeszcze pompa do posmarowania, więc odwróciłem ją na tyle, że by dało się posmarować sil. ( to trzeba od góry). Potem delikatnie od strony koła przyłożyłem pompę i przykręciłem.
    Tak oto mogłem zacząć składać samochód
    Robota nie należy do trudnych ale wymaga gibkości i nieograniczonej cierpliwości
    Czas pracy 1 osoby ok. 5-6godzin. Ja robiłem 8 ale tylko dla tego że nigdy tego nie robiłem więc improwizowałem.
    Miłej pracy!
    P.S. Autografy w szatni dziewczyny

No votes yet