Nadchodzące wydarzenia:

W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń.

Nowi użytkownicy

Rozrusznik - remont [yaboll]

czyli wymiana bendiksa, tulejki przedniej i czyszczenie

Potrzebne narzędzia:
-klucze 8,10,13 płaskie i nasadowe
-mały młotek
-porządny średni wkrętak krzyżakowy
-wkrętak płaski
-szczypce uniwersalne

Chemia:
-WD-40 lub inny penetrator
-benzyna ekstrakcyjna
-smar do łożysk

Części:
-tulejki rozrusznika do Fiata 126p - sprzedawane w zestawach (dwie tulejki i wybijak) - 3,50 PLN / zestaw

-bendiks - w przypadku Mk1 numer katalogowy fiatowski to 9945556,numer wg Magneti-Marelli 85540971,a numer rozrusznika MM w Mk1 1.2 MPI '95 to 63223200.
Koszt polskiego zamiennika - 38 PLN.

Bendiks ten (9945556) pasuje katalogowo do wszystkich benzynowych silników Mk1 z rozrusznikami MM - także do 1.6 i GT'ka także do rozruszników MM w Mk2 i Wytrzeszczu 1.2 16V
----------------------------

Pracę zaczynamy od wjechania autem na kanał/najazdy lub od podniesienia przodu samochodu i zabezpieczenia przed zsunięciem oraz od odłączenia ujemnego zacisku akumulatora !
Wchodzimy pod auto, odkręcamy dwa przewody elektryczne od rozrusznika:

Następnie odkręcamy śruby mocujące rozrusznik. Jedna, górna, dostępna jest z boku obudowy sprzęgła, od góry, a dwie dolne od spodu:

Górnej śruby w 90% Punciaków po wymianie sprzęgła nie uświadczymy już
I wyciągamy rozrusznik, od dołu:

Teraz rozbiórka:
Odkręcamy przewód prądowy rozrusznika od automatu:

Wykręcamy śruby, mocujące szczotkotrzymacz do tylnego dekla:

i nakrętki ,mocujące dekiel:

Rozdzielamy - przód z wirnikiem, stojan ze szczotkotrzymaczem i tylny dekiel:

Stojan czyścimy, podobnie jak inne elementy, z wszechzalegającego pyłu...

Następnie odkręcamy trzy nakrętki, mocujące elektromagnes:

I wyjmujemy go, co pozwoli nam odblokować i wyjąć widełki oraz wirnik:

Po wycięciu wirnika ustawiamy przednią obudowę na imadle, żeby nie połamać szpilek scalających rozrusznik,

i delikatnie wybijamy przednią tulejkę z obudowy, za pomocą dołączonej w komplecie tulejki o minimalnie mniejszej średnicy - wybijaka:

Stara tulejka wychodzi dołem:

Nową nabijamy od góry tez za pomocą tulejki-wybijaka:

Nowa tulejka już nabita :

A stara była juz na maksa zużyta... jajowata, wytarta - wirnik się blokował:

Tulejki tylnej nie wymieniałem - jest w idealnym stanie, średnica jak nowa, uszkodzeń brak...:

Teraz bierzemy się za bendiks - wyciskamy śrubokrętem płaskim pierścień oporowy:

I oto ukazuje się pierścień sprężynujący, który zdejmujemy szczypcami z wałka wirnika:

Zsuwamy bendiks z wałka:

Porównanie starego i nowego bendiksa - widać wyraźnie zjechane zęby starego:

Nowy bendiks zakładamy w kolejności odwrotnej do demontażu, pamiętając o sprawdzeniu, czy pierścień oporowy mocno siedzi :

Rozrusznik składamy także w kolejności odwrotnej, nie żałując dobrego smaru na tulejki i na ośkę wirnika tam, gdzie współpracuje z bendiksem
Rozrusznik jak nowy :

Pozdrawiam i życzę miłej oraz owocnej pracy...

Your rating: Brak Average: 4.7 (17 votes)