Nadchodzące wydarzenia:

W najbliższym czasie nie ma żadnych wydarzeń.

Nowi użytkownicy

Pasek rozrządu i pompy wody - wymiana [yaboll]

Dotyczy Punto Mk1 z silnikami 1.1/1.2 8V
Zaczęło się tak...:

A skończyło po 3 kkm tak:

Totalna rozwałka uszczelnienia wodnego pompy...
Zakupiłem więc nową pompę,firmy HEPU (85 PLN):

Porównanie wirników starej i nowej pompy :

Z pewnością nowa będzie wydajniejsza

Zabawę z wymianą zaczynamy od skompletowania wszystkich niezbędnych części:

-pompa wodna
-silikon wysokotemperaturowy (czarny lub czerowny,wypas to Loctite Ultra Black ,ale ja uzylem zwyklego czerwonego za 2 zeta/tubka )
-ewentualnie oring rury,wychodzącej z pompy,pasek rozrządu i napinacz

i narzędzi:

-klucze oczkowe/płaskie 8,10,13,17
-klucze nasadowe 10,13,17
-przegub do klucza nasadowego
-papier ścierny 250,wodny 800
-szczotka druciana na wiertarkę +wiertarka/wkrętarka
-wkrętaki płaskie i krzyżakowe

No i ruszamy:

Odłączamy akumulator,spuszczamy płyn chłodzący z układu - zdejmujemy dolny wąż z krócca na chlodnicy,przy otwartym korku chlodnicy.

Zdejmujemy przednią część obudowy filtra powietrza:

Rozłączamy przewód czujnika GMP,dochodzący do obudowy napędu rozrządu:

I wyciągamy wszystkie kable z obudowy rozrządu:

Odkręcamy śruby M6,mocujące obudowę:
Dwie z przodu:

Jedna z tyłu:

I jedna,długa,z boku:

Odchylamy obudowę i wyciągamy ją do góry:

Tym sposobem mamy odkryty cały napęd rozrządu :

Aby móc potem bezproblemowo założyć osłonę,musimy zdemontowac koło pasowe napędu alternatora.
Więc luzujemy alternator:

Wrzucamy piąty bieg, żeby zablokować silnik (zakładając,ze auto stoi na kolach ),i odkręcamy trzy śruby M8,mocujące koło pasowe:

Zdejmujemy koło wraz z paskiem...i mamy odkryte dolne koło napędu rozrządu: /center]

[center]

Kluczem 13 luzujemy napinacz: (jeśli chcemy wymienić rolkę,to odkręcamy nakrętkę całkowicie i zdejmujemy rolkę z piasty)

I zrzucamy pasek rozrządu:

Teraz demontujemy pompę - odkręcamy dwie górne śruby M6:

I dolne mocowanie - jedna śruba M6,i jedna nakrętka (na szpilkę):

Podważamy mocno wkrętakiem płaskim:

I pompa już jest nasza !

Zasyfione silikonem i płynem gniazdo pompy w bloku:

Musimy je osuszyć i oczyścić z resztek masy uszczelniającej (metoda dowolna - najlepiej użyć płynu,rozpuszczającego silikon,ale to nie aluminium,tylko żeliwo,i skrobać też można - najpierw delikatnie szczotką drucianą,potem papierem 250 i 800):

Nakładamy silikon na nową pompę:

Delikatnie, żeby nie rozmazać silikonu,przystawiamy pompę do bloku,nasadzamy na szpilkę mocującą,i przykręcamy:

Ustawiamy rozrząd:
Wyjmujemy zaślepkę gumową z obudowy sprzęgła,i patrzymy w okienko:

Kręcąc walem korbowym (np.wrzucamy piąty bieg,podnosimy jedną stronę samochodu i kręcimy kołem) ustawiamy koło zamachowe tak,aby wycięcie na nim pokryło się z dużym znakiem-strzałką,oznaczonym jako 0* (po GMP na 1-szym garze):

Wkładamy spowrotem zaślepkę,opuszczamy auto,wrzucamy "jedynkę",zaciągamy ręczny i zajmujemy się ustawianiem wałka rozrządu - ustawiamy,aby znak na kole zgrał się ze znakiem (wycięciem) na głowicy:

Zakładamy pasek rozrządu,napinacz (jeśli był zdejmowany),napinamy pasek,i dokręcamy:

Pasek ma być tak napięty, żeby nie można go było skręcić w najdłuższym miejscu między kołami zębatymi (czyli między wałkiem rozrządu pompą wodną) o więcej,niż 90*:

Podpinamy na chwilę aku,kręcimy trochę rozrusznikiem,po czym sprawdzamy naciąg paska i ustawienie rozrządu. Jeśli wszystko jest OK,to zakładamy obudowę paska:

Potem zostanie nam już tylko zamontować koło pasowe altka (tutaj uwaga na prawidłowe ustawienie - mały kołek ustalający ma wejść w otwór w kole pasowym)

,naciągnąć pasek napędu alternatora,podłączyć akumulator,i napełnić układ chlodzący (oczywiście po odczekaniu czasu,przewidzianego na zaschnięcie masy uszczelniającej pompę - patrz etykieta na tubie rzeczonej masy)
Odpowietrzniki układu znajdują się na chłodnicy,w jej prawym górnym rogu,w okolicach reflektora:

i na wężu,prowadzącym do nagrzewnicy,za silnikiem (na zdjęciu widac kolektor ssący):

To na dzisiaj wszystko,mam nadzieję,ze manual ten okaże się dla Was pomocny,i samodzielnie przeprowadzona naprawa zostanie uwieńczona pełnym sukcesem

Your rating: Brak Average: 4.7 (111 votes)